nemilovat knihy znamená nemilovat moudrost. nemilovat moudrost však znamená stávat se hlupákem. Jan Amos Komenský
|
Lowe, Keith: Zdivočelý kontinent - Evropa po druhé světové válce.

Lowe, Keith: Zdivočelý kontinent - Evropa po druhé světové válce.
Britský historik pojednává o ponurém obrazu poválečné Evropy. Uvádí údaje o válečných obětech, zachycuje všudypřítomnou hmotnou zkázu, popisuje pronásledování kolaborantů, podmínky německých válečných zajatců, přesuny evropského obyvatelstva, násilné přesídlení Němců z ČSR, Polska a jiných středoevropských států, morální úpadek, hladomor, etnické násilí probíhající v Jugoslávii, průběh občanské války v Řecku, politické násilí v zemích západní Evropy, počátky studené války a nastolení komunistických režimů ve střední a východní Evropě.
Aaronovitch, Ben: Řeky Londýna.

Aaronovitch, Ben: Řeky Londýna.
Hlavní hrdina Peter Grant se díky získané výpovědi od mrtvého svědka stává učněm čaroděje a za pomoci svého mistra, vrchního inspektora Nightingalea se snaží zabránit pokračování magických vražd. Ve vyšetřování mu pomáhá kolegyně Lesley a dcera řeky Temže Beverly. Jak se Peter vyrovná s kouzly a tím, že duchové nejsou jediná nadpřirozená stvoření, která v Londýně žijí? Podaří se mu zjistit, kdo je vrah a zabránit tak dalším vraždám?
Městská fantasy vypráví příběh policejního zelenáče Petera Granta. Ten se díky výpovědi z místa činu, kterou získal od ducha, stává učněm vrchního inspektora Nightingalea, posledního čaroděje Anglie.
Eco, Umberto: Nulté číslo.

Eco, Umberto: Nulté číslo.
Druhořadý pisálek Colonna se stává členem redakce zvláštních novin Zítřek. Redaktoři tu mají za úkol sbírat kompromitující informace, drby, skandály a náznaky, majitel ale zřejmě nemá v úmyslu vytisknout ani stránku. Špinavá práce redaktorů má sloužit jako prostředek k vydírání vlivných osob. Colonna má navíc úkol sepsat knihu, v níž Zítřek a jeho tvůrce vylíčí ve světlých, hrdinských barvách. Formou porad a rozhovorů mezi redaktory, kteří až na výjimky působí jako karikatury bezskrupulózních zkrachovanců, zkoumá Eco praktiky pokleslé novinařiny, do hovorů vkládá jejich lakonické popisy i ironické slovníčky novinářských floskulí. Z masy redaktorů vystupuje mladá Maia, která se nedokáže smířit s cynismem okolí a s níž Colonna prožívá osvobozující románek, a také paranoik Braggadocio, který rozvíjí pitoreskní konspirační teorii o novém tajném životě Benita Mussoliniho. A právě tato teorie jednoho dne získá hrozivě reálnou příchuť... Nový román italského klasika je psán novinářsky úsporným stylem, lišícím se od oné postmoderně-barokní košatosti většiny jeho beletristických děl. Připomíná rozsáhlou glosu o (ne)důvěryhodnosti médií, k níž tvoří dějová linka jen jakousi podpůrnou kostru.